Terug in Kabul.

16 juli 2013 - Kabul, Afghanistan

Kabul, 16-07-2013

Hallo allemaal,

Zoals jullie kunnen zien en lezen volgen de inzendingen voor dit reisblog zich in een razend tempo op. Ben inmiddels overgeplaatst naar Kabul.  Vond het echt jammer om uit Kunduz weg te gaan. Had het daar nl. zeer goed naar mijn zin. Eerste indrukken in Kabul zijn helaas iets minder positief. Werk nu op het hoofdkwartier van Eupol in Kabul en de sfeer is hier totaal anders als in Kunduz. Werk hier met 2 Finnen. Ik twijfel echt of deze mensen wel kunnen praten. Als je zelf niets tegen ze zegt zeggen hun ook echt niets. De stemming zit er lekker in dus.  Zal ook wel kwestie van wennen zijn en ga er maar van uit dat het hier ook wel weer leuk gaat worden.

Maar goed eerst nog even terug naar de laatste tijd in Kunduz. Enige weken voor mijn vertrek kreeg de brandweer in Kunduz een 5 tal blusvoertuigen van de Amerikaanse regering. Deze waren gewoon afgeleverd zonder verdere instructie of zo iets. Dus gewoon van hier heb je het en veel plezier er mee. De Afghanen wisten dan ook echt niet hoe ze met deze voertuigen om moesten gaan. Gezien het feit dat de brandweer hier een onderdeel van de politie is werd aan ons dan ook gevraagd om een cursus te regelen. Na enig overleg was de Duitse brandweer bereid de Afghanen een en ander bij te brengen zodat ze met de auto’s om konden gaan. Ze moesten dan wel met de auto’s naar het kamp komen en de auto’s moesten compleet zijn en gevuld met water etc. De Afghanen kwamen inderdaad en auto’s waren gevuld met water. Ze wisten echter niet dat er ook een pomp bij de auto’s zat waarmee ze de auto’s konden vullen. Ze hadden de auto’s met behulp van emmers water gevuld. 5 x 5000 liter water is dus 25000 liter water met de hand gevuld. Hoop maar niet dat de Taliban dit leest anders komen ze wellicht nog op ideeen.

Verder hebben we ons verblijf in Kunduz op een goede manier afgesloten. Van ons koelkast geld ( heel af en toe dronken we wel eens een biertje) hebben we een watertank aangeschaft voor de Orphanage en hebben we de septictank laten legen. Deze laatste liep behoorlijk over en bij een temperatuur van ruim  45 graden rook dat niet echt prettig.  Uiteindelijk waren er nog een paar centjes over en daarvan zijn watermeloenen gekocht en deze zijn uitgedeeld aan de kinderen van de Orphanage. Is ons consumptiegedrag toch nog ergens goed voor geweest. (Zie foto’s)

Orphanage 1                                    Orphanage 2

Orphanage 3

Orphanage 4                       Orphanage 5

Ook was er ter afscheid nog een ceremonie waar een aantal studenten nog een certificaat zouden krijgen. Hiervoor waren naast de studenten ook een aantal hoogwaardigheidsbekleders van de Afghaanse politie uitgenodigd. Een van hen, een generaal, was het niet eens met de veiligheidsmaatregelen waaraan ook hij moest voldoen bij het betreden van het trainingscomplex. Gevolg een kleine rel bij de poort. Getuigen zeiden achteraf dat hij zich danig agressief gedroeg in dr ri van het beveiligingspersoneel. En dat als hij dit gedrag had vertoond bij de ingang van een Amerikaans complex hij zou zijn neergeschoten. Hij was echt heel kwaad en gaf zijn chauffeur opdracht om vol gas weg te rijden. Onderweg heeft hij blijkbaar zijn hele korps gebeld en opdracht gegeven niet naar de ceremonie te gaan. Gevolg was dus dat wij slechts met een handvol studenten zaten en met een lunch voor 85 man. Eten genoeg dus, maar bijna niemand aan tafel. Afghanen verwachten wel altijd respect in hun richting, maar hebben wel vaak moeite om zelf respect te tonen in de richting van anderen. Ik vond het gedrag van de Afghaanse generaal en zijn gevolg  dan ook redelijk onbeschoft in onze richting.

Volgende verlof begint op 3 augustus. Eerst even lekker weekje thuis en daarna 2 weken naar Portugal. (eindelijk zon ?!)

Daarna nog 2 ½ maand Afghanistan en dan zit er al weer op. Tijd vliegt echt.

Groetjes en hoop jullie te zien in augustus als dat allemaal lukt.

Frank

1. Brenda:
    16 juli 2013
    Hallo Frank,
    Altijd leuk om wat van je te horen, we zijn erg blij dat je zo heel af en toe toch nog een momentje kan vinden om wat op papier te zetten. Ik vraag mij hardop af of je ooit nog kan wennen in N-Holland. Die Finnen, ik zou ze even buiten (de poort) zetten, misschien ontdooien ze dan alsnog. Dat verhaal van die generaal, heeft zeker overeenkomsten met bepaalde personen hier. Ik denk dat de generaal zijn pensioen, althans niet in Afghanistan gaat halen. Als alles volgens plan gaat zien we elkaar in augustus.
    Pas goed op je zelf en wees extra scherp op types als de generaal, die zijn misschien wel het gevaarlijkst.
    Gr. JK.
  2. Fred:
    16 juli 2013
    Hoi Frank,

Weer een mooi verhaal. Zie het helemaal voor mij. Die stomme generaal (zou zomaar in NL ook kunnen gebeuren.....) en die afghanen met emmers water in de weer. Sommige dingen zijn niet voor iedereen altijd vanzelfsprekend. Blijven opvoeden en vinger aan de pols houden. Hier in NL gaat alles zijn gangetje. De personele reorganisatie is weer wat opgeschoven. Voordeel is dat ze vanaf nu geen datums meer noemen, omdat die tot nu toch nooit gehaald zijn... Dus als je terugbent, maak je niet druk dat je heimwee krijgt naar Afghanistan, ook hier gaat alles met een bepaald tempo zeg maar.
    Augustus ben ik ook nog thuis. Je kan dan meteen het nieuwe asfalt proberen op de baan. En merken hoe lekker het loopt doordat je niet meer over die houten brug moet. Is nog wel steeds even stijl, maar dat is ook te overzien.
    Moet ik vast een (reserve) plek vragen voor de Dam tot Dam ?

Groeten,

Fred
  3. Jan en Sylvia:
    17 juli 2013
    Hoi Frank,
    Elke keer is het weer een genot om je belevingen te lezen, je weet er altijd weer een verhaal met een lach van te maken.
    Jammer dat je Kunduz hebt moeten verlaten, maar jullie hebben het wel op een gedenkwaardige manier gedaan.
    Succes nog in Kabul en pas goed op jezelf ;-)
    Groetjes, Jan en Sylvia
  4. Marc:
    13 augustus 2013
    Ha die Frank.
    Leuk om weer te lezen dat je missie blijft uitdagen. Macht doet gekke dingen met mensen. Ben je generaal en denk je zelf boven alles te staan. Geniet ervan met je gezin in Portugal!
    Groet
    Marc